fredag den 21. december 2007

Blind tasting glas


Har du nogensinde prøvet at lukke øjnene og smagt på en vin? Altså smagt uden at du vidste, hvad der var i glasset? Jeg mener, uden at smugkigge lidt på flasken eller at have set på vinen farve?

Jeg har kastet mig ud i et spændende forsøg, når jeg skal smage nye vine, som der skal tages stilling til. Jeg får en anden til at skænke vinene op i hver sit sorte glas (se foto). er er ingen mulighed for at se vinen i disse glas. Og den fornemmelse af ikke at kunne se vinen gør oplevelse lidt mere interessant. Alle de normale 'første indtryk' er skaffet af vejen. Nu gælder det udelukkende sanserne, duft og smag. Selvfølgelig vil jeg også gerne se farven, men denne må vente med at blive afsløret til sidst.

'Det føles lidt som at smage vand med en kaffekop' - sagde en af mine venner. 'Man forventer helt klart, at vandet smager som i klart glas, men det gør det ikke'.

Prøv selv. Eller anskaf dig nogle sorte glas. Så kan du jo selv teste dine virkelige evner med vinen.

Link til køb af glas

Ingen kommentarer: