mandag den 12. maj 2008

Smagt - Zind Humbrecht, Clos Häuserer Riesling 2003


Vin: Riesling Clos Häuserer 2003
Producent: Zind Humbrecht
Land/område: Frankrig - Alsace
Alkohol: 13% - Vol.: 750 ml.
Pris: kr. 299,00 og i skrevne stund på tilbud hos importøren til kr. 199,00
Smagt maj 2008


Link til importør: Erik Sørensen

Når det kommer til Riesling, findes der efter min mening 2 af slagsen: de lette elegante og de flotte fyldige. Men Clos Häuserer fra Zind Humbrecht har hermed tilføjet endne en kategori: de elegante fyldige med sødme og power. Efter min mening er det flagskibet fra familien Humbrecht, der har huseret som vinproducent i Alsace siden 1658.

Det er ikke en normal Riesling. Den er fra en anden planet. Men ok... når man studerer den efter i sømmene, så finder man også noget af forklaringen. Druerne er meget tæt på at være late harvest: Sent høstede. Dette giver naturligvis svaret på sødmen. Der er dog ikke tale om ædel råd af nogen art, så vidt jeg er bekendt. Men skulle andre vide andet, så sig endelig til.

Balancen mellem denne 'semi-late-harvest' og en anden top Alsace Riesling er dog fantastisk flot. Jeg nød den seneste flaske her i Pinsen sammen med det sommerlige vejr. Og til fulde blev min begejstring vagt til live igen. Den næste skal prøves sammen med chili-grillede tiger rejer. Den voldsomme power fra kernefrugten blandet med sødmen fra Zind Humbrecht burde stå rigtig godt til hinanden.

Farve (max. 5 point) 5
Bouquet (max. 5 point) 4
Smag (max. 20 point) 19
Eftersmag (max. 10 point) 8
Samlet indtryk (max. 10 point) 9
Point ialt (max. 50) 45 point

Ingen kommentarer: